Wednesday, November 30, 2011

Status Stress Bodoh (SSB)

Intro

Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat semua kawan-kawan diluar sana. Rasanya sempat lagi nak ucap setinggi-tinggi tahniah buat skuad bolasepak bawah 23 tahun Malaysia yang telah berjaya 'membaham' pasukan Indonesia yang konon hebat la main kat negara sendiri..podahhhhhhhhhhhhhhh.. Walaupun 2 hari selepas itu pasukan yang sama menang emas di Sukan SEA kalah kepada Syria & Bahrain dalam perlawanan untuk kelayakan Olimpik, tapi aku masih optimis terhadap pasukan Harimau Muda ni.

Pasukan Malaysia kalah dan lebih ironinya, aku berada di stadium Nasional Bukit Jalil pada kedua-dua perlawanan tersebut. Tolak tepi soal penat, soal kos beli tiket, pengangkutan dan lain-lain, sebab yang penting dapatbersorak dan 'enjoy' menonton game dengan view terbaik bersama rakan-rakan dan rakyat Malaysia yang lain, biarpun agak kecewa terutama pada perlawanan kedua ketika menentang Bahrain. Sedikit tertekan, namun semangat masih membara. Ya, tertekan atau lebih dikenali sebagai 'stress' dalam bahasa inggeris.


                                        

Kali ini aku nak cerita tentang 'stress', tapi tentang stress atau tekanan yang tidak patut dijadikan alasan untuk korang semua stress. Dengan laman web sosial Facebook yang semakin sinonim dengan diri kebanyakan dari kita pada hari ini, ramai yang tidak sedar dengan memaparkan "status stress bodoh"(ssb) secara tidak langsung 'membogelkan' kebodohan yang terserlah dalam diri warga Fb (termasuk aku). Ada isu, yang memang patut dititikberatkan, ada isu yang tak perlu langsung korang bagitahu.

Jadi dengan itu, aku nak kongsi dengan korang semua contoh-contoh 'ssb' kat FB yang mungkin kita biasa nampak ataupun tidak, so..open your mind dan jika korang terasa, maknanya minda korang masih tertutup dan anda mungkin salah seorang pengguna Fb yang mengalami sindrom 'ssb' ni..Whateverrrrrrrr ok. Go F urself.


Contoh-contoh "Status Stress Bodoh" a.k.a 'SSB' :

1) 'Argghhhhh, tensennya kena marah dengan mak.. Sob sob..'

- Kalau perangai kau tu macam hawau (nak-nak kalau status ni dibuat oleh budak sekolah), memang patutlah mak kau marah. Tensen konon! takde duit slalu tu, mintak kat mak gak kan? Pathetic

2) 'Ishhhh, stress la BBM aku takleh guna, bla  bla bla..sape nak tlg belikan utk aku? ' wekk wekk wekk..GROSSSSS

- Bukanlah semua pengguna BB yang ala-ala baru macam ni ok. Tapi aku memang pernah nampak status yang lebih kurang camni. Sebenarnya BBM atau BB dia boleh guna, cuma tuan punya status ni je tak BERGUNA! menggelabah je kan, ekonomi negara boleh merundum ke kalo BBM ko rosak ha sial? Pastu lak, kau takde maruah ke nak mintak orang tolong belikan? Hello.."Mana akidah kau ha?" (dialog dari drama Drogba & Rooney)

3) 'Gado ngn bf/gf..sedihnya..with #namaBF/GFyangMacamPalat'

- Bajet nak mintak kesian kat orang lain ar ek buat status camni? Sapa nak tau pasal kau ha? Kalau adapun. jenis yang memang kaki busybody hal kau. Pastu yang banganggnya, dah la sedih sbb gado ngan gf/bf, siap 'tag' nama gf/bf tu lak..adoiyaiiiii.. nak berkasih sayang tak kena tempat la babi. Muka tu kalo lawa ke ensem gak nk di-consider nak manja-manja, ni rupa paras sama sial dengan perangai. Idiot!

4) 'Saya tengah tensen gilewww ni, sbb Pakwe/Awek tak reply sms "atau" tak jawab call'

- Wow..fancy that..who gives a shit rite? Settled this on your own lah bahlol. Menyemak je kat wall orang-orang lain. Pulak skang ni dah ramai parents, atau ahli keluar yg terdiri dari pakcik dan makcik yang ada akaun FB..kau tak rasa ke dorang tu ada perasaan nak terajang je muka bodoh kau tu bila baca status haram camni??

5) 'Stress la, ada orang tu perli-perli saya kat blog dia'

- Ni paling bingai, kau ingat kau hot sangat sampai orang tak boleh benci kau? Perangai kau tu BURUK, sumpahhhh.. Abih tu sebab apa ada orang sanggup nak bercerita pasal kau kat blog dia (aku la kot) ? Nak report polis ke? Oi bodoh, kau tgk balik blog ni, ada ke tunjuk gambo ko ? (contoh je, hehe). Betulkan perangai kau yang dah nak serupa macam monyet tu dulu, pastu barula kau boleh nak marah orang.

6) 'Eee stress la, kawan-kawan I sume nak kawin dah. Bulan ni jew I dah dapat 19 kad jemputan.. Arghhh, tensen tensen.. p.s - To #Mr BFyangMacamBabi : Kitew bilew lagi? hehehe (malu)


- *Jodoh pertemuan di tangan Tuhan, siapa kau nak membangkang? Redha je dengan ketentuan-Nya. Kau ni ada agama ke tidak ha bodoh? Cakap macam orang jahil!! Dengki plak kau bila kawan-kawan nak kawin pehal? Rupa paras kau- BURUK (confirmed!), tapi perangai kau pun BURUK gak..well, nice.. Pastu bajet cam cute-cute je nak hint-hint kat BF kau pasal kawin kan? sial gile kau ni weiiii...


7) 'Baru ingat nak tengok katun kt TV9, time tu gak mak suh bawak diew gi pasar..Adehhhh.. 
mood -  tak tenteram'


- Ala la la la kimaknye kau ni..status camni pun nak up kat ke? Ni lah yang kawan-kawan aku selalu mentioned - "Belajar je tinggi-tinggi sampai ada Phd, bodoh tu lebih..attitude macam sial"


8) 'Alaaaaa. kenapa heroin mesti mati bila ending cerita?. tak suke la tgk drama Melayu cam gini'


- Kenapa? - 1, sebab kau bodoh! 2 - Sebab dah skrip dia camtu, kalau kau tak suka, ko buat la drama sendiri, skrip sendiri, tu pun kalau kau tau menulis! 3 - Dah tau tak suke, tgk la drama Tamil ke cina ke Jepun ke..bahlol..


9) 'Sakit hatilah tengok orang tu sakit hati kat status orang lain, macam gud-gud jew. Lantakla, ni bukan Fb diew pown, sukati kitew la nak buat status apa..Elehhh'


- Terasa ek? pegi la mampos wei.. kau konon bajet hot, ingat ada orang nak sakit hati dengan kau la ape la, padahalll.. kau memang rasa apa yang aku tulis ni kebanyakannya betul. Aku cuma tulis perkara realiti, realitinya perangai kau menjengkelkan, realitinya kau tak cun pun, kau cuma buat status macam kau tu cun, sbenarnya kau tu hodoh, mmg la dah kurniaan Tuhan, kene terima la kan? Tapi bila kau rasa kau macam cun, tak kena la kimak! Walaupun memang ada tertera 'What's on your mind?' kat update box tu, tak bermakna kau kena gitau semua yang ada dalam 'mind' kau yang jijik tu kat semua orang, idiot!

10) 'Tadi kan, kitew tengok blog aizatbest, ada ke dia letak nama blog dia "best". Macam la dia tu best sangat'..

- Yang ni aku suka.. Well, aku memang saje nak bagi orang bengang.. Ye ar, aku sendiri pun bengang memula, tapi setidak-tidaknya, aku letak nama 'best' kat belakang nama aku, bukan macam KAU yang letak nama 'STRESS' kat setiap status FB :)

Kesimpulan

Tak berniat nak menjatuhkan sesiapa, menghina sesiapa, cuma berkongsi sedikit pengetehuan tentang, adakalanya kita membuatkan orang tak selesa dengan tindakan kita dalam keadaan sedar ataupun tidak, dan ketidak selesaan itu selalunya berakhir dengan kebencian. Apa salahnya BERFIKIR dengan otak yang dipinjamkan dengan percuma tu, kalau nak terasa - silakan. Silalah tunjukkan kepada dunia yang kau tu BODOH..

Kalau ada yang TERASA HATI tu, aku mintak maaflah ye. Sebab bukan sorang je yang berperangai jahil macam ni, ada ramaiiiiiiiiiii.. Serius! aku cuma kumpul semua bukti-bukti yang ada untuk share ngan korang semua je.. Harap-harap aku dan korang semua tak tergolong dalam golongan bodoh camni, cuma kita ni manusia biasa, memang akan buat silap. CUMA, apa yang kita boleh buat ialah - SEDAR DIRI dan tak ulang kesilapan kita..itu beza kita dan orang BODOH kat Facebook ni ok, dorang tu tau dah silap, tapi asiklah ulang kesilapan dorang, sebab tu aku banyak mencarut kat dorang..sekian

P.s - 0rang tak bodoh selalunya sedar diri & Kalau terasa - pergilah MATI :)

15 comments:

CIKGU NAMAN said...

haha..kalau boleh semua nak cerita kan..bahaya..bahaya..

nak mintak tolong aizat like/tweet/+1 entri ni kalau tak keberatan ;)

http://naman0807.blogspot.com/2011/11/gadjet-impian-yang-diimpikan.html#idc-cover

A.I.Z.A.T said...

cikgu Naman - bolehhhh je.. tak ada masalah..hehe

Juvana said...

sokonggggggggggggggggggggg

Wendy Bahari said...

setuju .. semoga diri tak terjebak semula dgn status stress bodoh itu .. hahahaha ;)

A.I.Z.A.T said...

Kak Teddy- yup btol.. Kalau nak mengadu stress, mengadu je pada Tuhan.. tak perlu kecoh 1 dunia..

orang suka komplen = orang tak pandai bersyukur..

Moga kita tidak tergolong dalam golongan tak bersyukur macam ni.

A.I.Z.A.T said...

Juvana - ni juvana yang drama TV3 ke? ehehhe..btw - thanks!

Azlan Strider said...

eh..aku baru pasan blog ko zat..hehehe.. :)

btul gak ape yang ko cakap tu..kalau macam aku setiap masalah yang membuatkan aku stress aku akan try sumthing humor in it..hehhe

Regards,
-Strider-

A.I.Z.A.T said...

Azlan Hasan - Lan, hehe.. blog aku ni tak glemer cam blog ko pn.. ni biasa2 nye blog je..

btw - i like ur idea, put humor upon stress..camtu la baru normal, ni tidak..idup asik nak komplen je.. thanks lan masuk sini..

dayah said...

lecturer ak salu kata..orang nampak apa yg kita buat ngan fb so kita bole nilai, klau xsuka tu remove jela..

haha..ak ni jenis suka tgk org ja...xterupdet langsung fesbuk.boring person.agaknya kalau ak add aizatbest fb ni ko approve kex

A.I.Z.A.T said...

Dayah - aku memang dah remove pun

A.I.Z.A.T said...

*ni hanya pandangan peribadi sahaja, atas apa yg aku rasa tak betul, bukan soal nak remove ke apa, hanya memberikan pandangan.sekian

Anonymous said...

terasa aku.hahaha tp lantak la. ;P

A.I.Z.A.T said...

Farhana/Nemo - ehehe. ni bkn psl ko beb..ko ok, ko stress bertempat..tak mcm sesetengah tu, menggelabah je 24jam..hehe

is150 said...

Bawak-bawak bersabar yea...

A.I.Z.A.T said...

Encik Iskandar Syahril - terima kasih..sya cuba yg terbaik untuk bersabar :)

Aizat's life © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates