Monday, March 7, 2011

Betul ke kau True-Fan ?

Aku merasa terpanggil nak tulis 'entry' ni selepas beberapa tahun pemerhatian kepada dunia bola sepak, terutamanya pemerhatian pada kelakuan para peminat bola ni. Seperti yang anda sedia maklum (anda dapat lihat pada 'layout' blog ni), aku merupakan die-hard fan Manchester United, mula menyokong Man United sejak season 1993/1994 (do the math bitch!) I live, eat, fight, curse, argue and all this stuff for Manchester United.

Jadi, berbalik kepada pemerhatian pada kelakuan para peminat ni tadi, apa yang aku cuba nak cerita ialah - betapa aku benci kepada kelakuan sesetengah para peminat bola, tak kira la team apa pun. Adat permainan, ada yang menang, ada yang kalah, ada yang menang, kadang-kadang 'seri', pastu bila kalah, adat la jugak bila kawan-kawan yang 'konon' peminat setia mula membahan' tanpa guna otak, nak nak kat facebook atau dunia alam maya yang lain (sebab tak berani cakap depan2).

Ye, ye, tu 'wall' ko ek? sukati la ko nak taip ape kan? ye ke? takutnye.. buto la ko wei.. aku bukan baru dalam game ni, so aku dah lali dengan tohmahan atau kutukan yang aku dapat bila Man United kalah, macam semalam, Man United kalah 1-3, aku betul-betul tak kisah dan boleh je terima kekalahan mahupun kutukan dengan hati terbuka. Akan tetapi, kutukan tu mesti la datang dari 'true-fan' club tu.

Apakah kriteria yang perlu anda ada untuk mendapat 'title' true die-hard fan atau peminat setia ni? Jadi, baca elok-elok tulisan aku ni ok. Sebab aku tak suka la para poser kat dlm dunia bolasepak, kalo music fans, dah biasa la kita tengok, setakat berpakaian macam Noh Hujan, tak semestinya ko tu betul2 fan band Hujan, setakat ade jersey team bola, tak semestinya ko ada 'otak bola'.

Kita mulakan ye..

Kriteria yang perlu ada pada Die-Hard Fan :-

1) Tempoh menyokong sesebuah kelab (mengikut umur), sila rujuk rajah :



contoh ~ Jika anda berumur 20-30 tahun,
~ Maka anda mestilah sudah menyokong selama 10-20 tahun


2) Berpengetahuan luas tentang kelab dari A -Z

Anda bukan sahaja tahu tentang ke-semua nama para pemain kelab, tu dah wajib la, tapi setakat info basic, orang bangang pun tau sape Crsitiano Ronaldo betul tak?? jadi, peminat setia ni, anda mestilah tahu dari details yang kecik hingga besar dan sentiasa mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian dan juga tahu dan hafal di dalam kepala otak anda tentang info-info tu, contohnye :

a) Anda memanggil nama pemain dengan nama timangan,

contohnya 'Vida' adalah nama untuk Vidic, 'Berba' untuk Berbatov dan dari menyebut Anderson, anda sentiasa menyebut 'Ando'..

paham ke? kalo tak, ko bukan True Fan.gi carik sukan lain la nasihat aku ye..

b) Sejarah para pemain cth - asal, kelab sebelum, umur

c) Anda tahu kelebihan, kekurangan seseorang pemain di dalam kepala otak

cth - "Van Der Sar boleh sepak menggunakan kaki kiri dan kanan"

d) Sentiasa menamakan line-up anda sendiri dan dapat mengesan kekurangan taktik line-up Ferguson sejurus selepas membaca line-up yang ori kat TV.

e) Up-to-date tentang info club

contoh tentang :

e1) Jadual perlawanan (tarikh, masa, live kat channel apa) dan sentiasa tahu nak dapat info ni katne

bonus point - jika anda sentiasa tahu tentang info2 kecik ni, dan menjadi rujukan konsisten kawan2 tentang info2 ni, then automatic anda tergolong dalam golongan ni.

e2) selain tahu tentang info perlawanan, anda juga tahu tentang info kelab yang bakal dilawan contohnya manager, player, kelebihan, formation kelab lawan dan jika anda tahu banyak details, itu menunjukkan anda dah lama dalam bisnes ni ok.



3) Sentiasa 'terasa' jika orang lain mengutuk kelab kesukaan anda secara automatic, dan sentiasa menjawab tohmahan dan kutukan dengan info yang sahih dan bukan setakat 'basic' info je, dan anda juga tidak akan melayan kutukan dari fake-fan atau peminat palsu sebab anda tahu mereka tidak berbaloi untuk dimarah sebab mereka bodoh, dan satu-satunya perkara yang korang boleh cakap kat fake-fan ni ialah "Kau Bodoh, pegi mampos".


4) Pada setiap perlawanan tak kira penting atau tidak, kecil atau besar, anda sentiasa menerima sekurang-kurangnya 5 sms dan 2 panggilan telefon dari rakan-rakan anda dan mereka samada ingin tahu tentang result atau nak discuss pasal punca kekalahan (bila kalah) atau nak eksyen (bila menang) atau saje sms/call sebab nak bagi 'rating' kat players masa game tadi.


5) Pabila team anda bermain, anda akan cuba sedaya upaya untuk tengok game Live' dan bukan sekadar tahu keputusan, budak darjah 1 pun boleh baca paper ok! Kecuali anda ada hal yang sangat penting, contohnye :

a) Family events or emergency

- Majlis kahwin, tahlil, atau salah sorang ahli keluarga anda tidak sihat dan mengalami kemalangan

b) Kawan baik anda berkahwin time game tu

- kalo setakat tah sape2 yg kerek kawin, anda akan ignore.

c) Astro tak tunjuk 'Live-game' sebab clash ngan game lain yang besar, maybe

- Tapi setakat game Manchester United atau top 4-6 yang lain wajib la ada live kot.
Kecuali ko bantai sokong Leeds United. mmg takdo la game live

d) Masa game yang tidak membenarkan

- Kadang-kadang ada game yg live time kita kat Malaysia ni nak bersolat, jadi takpe sangat la kalo kau pergi solat dulu instead tgk bola.

- Perlu bekerja semasa live-game, tapi jika kerja ko membolehkan ko keluar tengok bola kat Mamak, maka wajibla ko tengok bola.


6) Apabila kawan anda ajak main futsal atau tengok wayang, anda akan free kalau time tu tak bercanggah dengan time team anda main, dan anda akan sentias memilih untuk tengok bola daripada berseronok kat luar dengan kawan-kawan..true story, ahahahahaha..


7) Anda sentiasa membuka website team kegemaran jika online dan anda siap bookmark website tu walaupun anda tahu itu bukan pc anda. Jika anda meng-update status FB pula, anda tidak lupa memberi info dan quotes dari team dan player kegemaran anda.


8) Tatkala berjumpa teman lama, yang dah lama tak jumpa.. teman ko tu akan bagitau dia still ingat ko sebab dulu ko sokong team tu (Ini menandakan ko dah lama support team favorite ko tu dan mmg dari dulu ko dah jadik Fan)


9) Sentiasa respect kat mereka yang dah lama support dan jadi fan even dia supporter team lain, sebab yang dah lama ni selalunya lebih berumur, kita ada otak, so jangan kurang ajar ngan orang yang lagi tua dan lagi berpengalaman.n ikhas untuk budak-budak bawah umur kat luar sana.

10) Jika kau kaya, ko dah pergi tgk game live kat 'home' stadium team ko atau -

Jika kau tak kaya (macam aku), ko akan memasang angan-angan dan cuba mengumpul duit untuk pergi Old Trafford sekali seumur idup ko..


11) Jika kau ialah penyokong Real Madrid, then support Real sahaja, jangan cuba2 untuk secara tetibe menyokong Arsenal dan tetibe mengutuk team lain terutamanya yang tiada kene mengena ngan liga yg team ko main (i really hate this kind of f*****g type of fan), bagi aku, ni la poser yang sebenar, tah sokong team cibai mana, tapi kalo mengutuk fan lain, dia la kepala.


Kesimpulan

Ok, ok..so korang ade ke 8 atau 9 daripada ciri-ciri yang aku sebut ni? atau korang boleh perhatikan kawan-kawan sekeliling ko, ade ke dorang ciri-ciri ni? takde? then toksah la nak bercerita tentang bolasepak..jangan la sesekali ok..

ohh aku benci gila pada 'poser' yang 'konon' nye fan dan serba tahu tentang bolasepak, padahal hakikatnye, ko hanya sampah yang cuba mengikut trend semasa sebab ko rasa ko cool kalo ko ade team bola faveret ko dan sentiasa nak impress kawan-kawan ko.WTF?? go to hell, this ain't your field..This kind of person to me, is such a disgrace to Football world and also to others True Fan who really loves football..

4 comments:

akulensa said...

sgt setuju..letih layan fan manciteh dan chelski yg baru menyokong kelab bila dibeli jutawan..menyokong tanpa sejarah dan klau aku tanya sape zola pn diorang belum tentu dpt jwb..senyap ada sorang mamat ni nk psyco aku kt FB smalam..kakakaka..

A.I.Z.A.T said...

betul tu pis, aku muak sebnanye ngan fan camni..bagi aku, dorang ni tak layak pun nak cerita pasal bola.. stakat konon2 jadi fan sebab trend n ikut2 kawan, baik xyah.. ramai la camtu kat FB, tu ok la taktau Zola, yg taktau Lampard main England pun ade ar..

CIKGU NAMAN said...

hehe..dasyatnya syrat² dia ni aizat...;)

malam tadi berebut TV ngan wife, dia nak tgk mentor,,nasib baik dpt gk tgk game..

memang tak best tgk M.U main mlm td kan? kesian kat nani, siap nangis lagi

A.I.Z.A.T said...

Man - ahahahaha, ni saje jela nak bagi gerun..bukan real pun.

sgt2 tak best la man, mmg ptt kalah kalo main camtu..tp camnepun, harap2 la, Mu dapat la champion tahun ni. hehe.. thanks man

Aizat's life © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates