Friday, November 14, 2014

Kalau Bersahabat


Peringatan kepada diri sendiri. 



Kalau bersahabat, biar jujur. 
Berkawan tak kira masa susah atau senang. Bukan kawan bila perlukan sesuatu je. Bukan kawan ikut masa kau saje.

Bila kawan sanggup luang masa, jangan anggap remeh. Masa tu lagi mahal harganya dari emas. Cuba hargai mereka yang selalu meluangkan masa dengan kau. 

Bila berkawan, tak semestinya perlu luang masa bersama 24 jam. Tapi janganlah 24 jam kau beralasan tak boleh luang masa bersama. Bodoh apa kau ni.

Kita semua masing masing ada hidup sendiri, bersama keluarga dan rakan rakan lain. Sesekali, kita luang masa dengan mereka yang nak luang masa dengan kita. Bukan salah pun kan??

Cuba sesekali, hargai mereka yang menghargai kau. Bukannya setakat msg tanya khabar tu boleh buat duit kau hilang sejuta. Ni org panggil, budi bahasa. Pernah dengar ayat ni tak?

Berbudi bahasa ni bukan nak guna pakai masa kau nak mintak tolong, masa kau tersepit,  dengan org tua, dengan betina aje. Cuba praktik dalam hidup kau sepanjang masa.

Hidup JANGAN SOMBONG!  Bila kawan kasi nasihat, tu sebab dia ambik berat. Bukan sebab dia nak condemn kau aje bongok! 

Akhir kata, jadilah kawan yang menghargai kawan dengan sebaiknya. Jangan jadi kawan 'part time' yang hanya tau berkawan bila ada hal aje. Jangan ambil kesempatan diatas kebaikan kawan, dah ada kawan, jangan buat lawan. 

Kalau dah kawan, biar selamanya. Bukan bila nak pinjam duit aje. Kalau dah kawan, jangan asyik beralasan, kalau nak - seribu daya kan? 

Fikir fikirkan, renung renungkan. Apa guna akal fikiran kalau tak mau digunakan? Bukan marah, bukan melenting, cuma bagitau apa yang penting.

Kalau Tak boleh terima, tak boleh nak kata apa. Duduk diam diam saje ye. Mungkin nanti satu hari, kau sedarlah diri. Jangan bila dah terduduk, baru nk belajar berdiri. 

Jangan nanti kawan sejati dah lari. Baru la nak mencari. Masa tu kawan tu dh jauh pergi, tinggal la kau bersendiri, kau masih disini. Bahalol sampai mati..

Chowwwww






3 comments:

Encik Nort said...

kawan seronok ramai...
kawan sedih payah nak semai..

A.I.Z.A.T said...

Betul tu bang, dengan ini, marilah kita semua hargai mereka yg menghargai. Bkn susah pn

عبده العمراوى said...



شركة تسليك مجارى بالاحساء
شركة مكافحة بق الفراش بالقطيف

Aizat's life © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates