Monday, June 1, 2009

ANDA SELALU BERI PELUANG?

Peluang atau 'chance' dlm bahasa omputehnye, kite sume paham makna dia. tapi berapa orang yang sanggup beri peluang pada orang lain. misalnye ade sorang ni sakitkan hati korang sekali, lepas tu bape kali lagi 'peluang' untuk dia sakitkan ati korang?

Mungkin2 kali? 3 kali? 4 kali pastu baru korang nak 'meletup'? atau mungkin korang ni memang penyabar tahap agung, sampai orang pijak kepala beratus ratus kali pun korang still baik ngan orang tu?

Sabar separuh dari iman, betul. sebagai orang yang beriman, kita perlu sabar, tapi tak bermakna kita hanya biar hak kita dicabuli, hak kita wajib dipertahankan. tak kira la hak dari segi harta dan maruah atau hak perasaan.

Dari pemerhatian aku pada dunia sekeliling, aku membuat kesimpulan kalo kita "sentiasa baik" dan selalu akur pada orang yang amik kesempatan, maka orang itu akan terus "memijak kepala" kita. sebab bile orang sakitkan hati kita berulang kali, dan berulang kali kita biarkan, maka berulang ulang jugak ar dorang ni buat hal.tol x?

Aku menjadi saksi ketidak adilan ini selalu, jika ade pihak yang sentiasa mengalah, pihak tu selalunye kalah. bukan aku nak ajar jadi jahat ke ape, tapi aku nak sesapa yang baca entri ni, sila tahu 'hak' anda, dan pertahankan hak itu, dan jangan jadi mangsa.

Aku sendiri selalu hadapi situasi ni, tapi banyak cara untuk elak dari jadi 'mangsa', pertama, 'jangan layan' individu2 ni, kedua "jangan kawan" pun ngan dorang ni, sebabnye jadi camni ialah korang sendiri yang kawan ngan hamlau2 ni.heheh.

Harap korang paham sume ni, agak berat dan telampau general contoh2 yang aku bagi, tapi moga orang dewasa' bole paham. jangan jadi mangsa selalu, jangan baik selalu, bagus buat baik, tapi berbuat baik ar pada orang yang baik.

Bukanlah kita kene ego, tapi sume bende ade limit. bile ko tau orang tu tak penah nak ingat kat ko, so ape kejadahnye ko selalu ingat kat dia? bila sorang tu slalu menyusahkan ko, nape ko lak nak kene tolong dia masa dia susah? bila orang tu benci kat ko, nape ko nak terhegeh hegeh suka kat dia?

Kenapa perlu beri peluang pada mereka yang tak pernah beri peluang kat korang? kan lebih elok kalo korang sayang keluarga sendiri yang selalu amik berat, sayang pada agama yang menjadi panduan hidup, sayang pada diri sendiri kan lebih baik..

Orang zaman skang tak tau apa maksud sayang, bagi dorang, bila sayang sorang tu, kene ar 'bagi' semuanya, bagi harga diri, bagi hak ko, bagi peluang sampai korang sendiri yang terkangkang, ramai kan orang camni?

Cube tengok sekeliling korang, mungkin terdiri dari adik beradik sendiri, kawan2 yang rapat, kawan2 se-opis.bape ramai yang telah 'dibutakan' oleh cinta. bape ramai yang sayang menyayangi dengan cara yang TIDAK sepatutnye?

Aku percaya, ramai kan? ke takde? kalo xde tu, alhamdulillah la. jadi aku harap, orang diluar sana, jangan selalu beri peluang, jangan biarkan hak diri sendiri dinodai, jadilah manusia yang berakal, jangan terlampau baik pada mereka yang tidak berbuat demikian pada anda.

Kita sume ade otak, tapi realitinya, berapa ramai yang gunakan OTAK dorang 100%??? sebab itu kita berbeza ngan binatang? haiwan takde akal beb, kita manusia ada akal. jadi, aku akan ckp ape yg ak pnah ckp, 'JANGAN JADI BINATANG', sentiasa jadi orang, gunakan akal sebaik mungkin. Assalamualaikum

22 comments:

Farah Amin said...

sangat setuju dgn aizat. hehe

NoRT said...

hanya bla da bcnta....member baik pon leh tggal kita... hanya sbb cinta... tayangan 3GP versi Mlayu makin bersepah... Hanya sbb cinta.... manusia akan patuh pada yg x sepatutnya... dan melupakan yg sepatutnya...

»Tä§häbellä« said...

Wahh!sungguh bagus topic ni..
tul tu bro aizat kita selalu je bagi peluang kat owang sehinggakan dia amik kesempatan dalam kesempitan selama ni kita asik mengalah jeee ngn dia walhal kita lebih pantas memiliki apa yg kita nak, kita akur demi seorang kawan..tp bila tahap dah melampaui batas tahap dewa x sedarkan diri kita harus menyedarkan dia kedudukan dirinya yang sebenarnya..jgn seperti kacang lupakan kulit....penah gak kena ngn kwn camni..kita anggap dia kawan sejati lastnya dia tikam kita dari belakang..sedey! bila dia nak kawan ngn kita balik i'am sowii xde peluang kali kedua dah..cukup-cukuplah tu...

MarLadyD said...

mmm....bagus entri ni..akak setuju benor dgn kamu.

Mr. Azman @ Kreuger said...

erm.. aku pon selalu gak jadi mangsa keadaan...argh... tention betoi. memang farker la.... ops~
sorry... series mende macam ni membengangkan kepala otak beb

joegrimjow said...

manusia ngn binatang beze akal

cendawanintim said...

yerrrrrrrrrr, jangan jadi binatang, jadi orang!

I_Hate_Lolipop said...

aku tak suka bg peluang pada orang. sekali dia sakitkan hati, bye2 forever.or kalau aku baik sikit, dia akan jadi list musuh aku (kawan tapi berhati2)...

DilOt said...

yeay..setuju ngan aizat....

hajarus said...

k.hajar sangat setuju ngan pendapat aizat ni...

naddysh said...

daku selalu tidak diberi peluang seperti yg org laen dpt
so?
maleh nk bg peluang kt org laen~

A.I.Z.A.T said...

Farah Amin-

time kasih sbb sgt setuju;)

take care farah

A.I.Z.A.T said...

Nort-

tu ar bro, skang ni mcm2 ar. baru je blaja tknologi canggih sket dah ade slh guna..ape ar nak jd.yg sedih tu, kbnykan nye org2 kita gak.hmm.insaf ar aku

A.I.Z.A.T said...

Tashabella-

tu ar, kes kes kwn tikam blakang ni sume dah standard, nama pn org.. org slalu lupe diri camtu ar.. yg penting kita sedar diri dan jgn buat camtu kat kawan yg baik ngan kita..

take care tasha;)

A.I.Z.A.T said...

MarladyD-

ape yg bgs nye kak oi?hehe. akak stuju pe?huhu

A.I.Z.A.T said...

Mr Azman@Kreuger-

ha tu ar, ko pn sama ek.. ak pnah gak mengalami situasi ni tp skang ak dah tau camne nk atasi..huhu;)

sabo man..

take care

A.I.Z.A.T said...

joegrimjow-

ha btol tu bro..itu beza kita ngan binatang!

A.I.Z.A.T said...

kak cendawanintim-

ye kak..igt tu.tp kalo jadi warewolf xpe..baru cool;)

A.I.Z.A.T said...

I_Hate_Lolipop-

ko sama ar cam aku, skali buat hal dah cukup.baru ade akal sket orang lain.sbb dlu ak ni suke bg can, skang no no no no la..tp tgk keadaan ar, xde ar hal kecik2 ak nk marah.

take care;)

A.I.Z.A.T said...

Dilot-

stuju pasal ape?

A.I.Z.A.T said...

k.Hajarus-

time kasih ar sbb stuju ngan saya;)

take care

A.I.Z.A.T said...

naddysh-

tp kadang2 kena gak ar bg peluang, kalo x, xtau cmne.huhu.org kata, kene 'test market' dlu.hehe

take care;)

Aizat's life © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates