Friday, June 6, 2008

Buat Baik Berpada-pada, Buat Jahat jangan sekali, banyak kali ok kot

Heheh,selamat hari jumaat kekawan sume..bagi memenuhi masa lapang sebelum menunaikan solat jumaat pada hari ini, saya ingin berkongsi pendapat tentang satu frasa yg terlampau glamor bagi kita rakyat Malaysia, iaitu tentang "BUAT BAIK BERPADA-PADA BUAT JAHAT JANGAN SEKALI"..

Pada pendapat saya, kalo kita asik buat baik jek belum gerenti orang lain boleh bls baik kat kite blk..yg plg ptt ialah buat baik kat diri sendiri j ek, sbb diri sendiri jek yang confirm boleh balas kite dengan baik..betul tak? tapi xde ar sume org cmtu, cume kebanyakan ar kot..sy ckp ni berdasarkan pengalaman..sy mendapati bahawa macamana baikpun kita kat orang lain, tapi ada satu hari orang tu akan lupa segalaaaaaaaaaaaaaaaaaa kebaikan kita buat tu, just sebab die pentingkan diri sendiri dan lupa akan jasa serta pengorbanan kita..orang macam ni terdiri dari golongan sakit mental, 'SELFISH BASTARD' mahupun dalam bahasa kasarnye orang yg 'BUTA HATI'.kenapa? sebab orang yang tak reti nak berterima kasih ni ialah orang2 yang hanya layak tinggal dalam hutan dan kawan ngan binatang2 dalam hutan tu..sebab binatang mana ada perasaan,so xyah ar susah2 nk amik hati die, nak tolong die itu ini..saya sangat familliar dengan situsi cmni, dan akhirnya saya decide saya takkan percaya orang lain 100%..

Walau camnepun tepaksa ar diletakkan limit' dalam setiap perkara, supaya kita semua tidak diperbodohkan..dulu sy selalu pikir, kalo kita buat baik, maybe orang lain akan buat benda yang sama kat kita, tapi ''eat shit".jarang ar ada orang boleh wat cmtu,tp ada gak kekawan aku yg baik..tp dalam 100 orang, 5 jek ar kot..lain sume cam babi jek(maaf mencarut)..serius, kat sume tempat, kat manapun..mesti ade "bastard" tersembunyi yang pada zahirnya baik, tapi batinnya memang kategori haram..amik kesempatan ialah tujuan utama die buat2 baik tapi akhirnya tembelang dan topeng setan yang slalu ada dalam muka die akhirnya terbukak gak..so, ape point buat baik kat orang selalu??so at last dorang boleh jahanamkan korang blk?? dan yang nyata pada ending'nye' orang yang kita patut buat baik ialah keluarga dan yg paling penting, diri sendiri..

Saya ngah belajar buat baik kat diri sendiri then lepas tu baru ar buat baik kat orang lain.. sebab pengalaman mengajar supaya ianya begitu..
dan frasa "BUAT BAIK BERPADA-PADA BUAT JAHAT JANGAN SEKALI" hanya patut diaplikasikan kat diri sendiri dan keluarga, tak payah ar konon "Kawanlah segalanya", pala angguk..bukan nak suh buat jahat kat org lain,tapi kalo korang "BUAT BAIK BERPADA-PADA" pastu orang lain balas dengan "BUAT JAHAT kat korang BERKALI-KALI", nak buat ape???

Oleh kerana kelebihan kita sebagai manusia yg ada akal fikiran, jadi kita boleh fikir.. jangan jadi binatang yang memang takde akal fikiran..ok..jadi mulalah berfikir dan jangan cuba jadi 'binatang'..sekian wassalam

4 comments:

Shimaks said...

"Cuba jangan jadi binatang" hahahahah betul tuhhh. Skang kita takleh expect org lain buat baik kat kite just because kita buat baik kat org. Jom jadi jahat.

A.I.Z.A.T said...

hehehehe,evil dowh u shima:p

GADIS yaya said...

bobby evil. yaya baik. ;p tapi best doh blog ni.

A.I.Z.A.T said...

thanks yaya;)

Aizat's life © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates