Monday, June 30, 2008

MARI MENYESAL

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada kawan2 sume..heheh..ye,tatkala sebelum tido ni(pagi tadi tgk final euro), saje ar aku nak 'ceramah' sket..hahah, takde ar..jadi topik yang ingin dibentangkan pada hari ini ialah pasal 'menyesal'..sape penah menyesal?sila angguk kepala..ye? penah ke?? menyesal pasal ape?? biasa tak dgr cam org ckp "menyesal ar dulu tak belajar pepandai kat skolah, kalo tak mesti aku da kaya skang", ade plak "menyesal ar bawak moto lelaju, kalo tak takde eksiden patah riuk", "menyesal ar dulu aku tak layan mak bapak aku elok2, bile dorang dah takde baru teringat", "menyesal ar dulu aku buat orang benda tak elok, bile dah kene batang idung sendiri, baru ar ada paham"..then so on, menyesal itu, menyesal ini, sesal sana sesal sini..bagusnya menyesal ni sebab lepas tu mungkin ar beringat sket..tapi bagi aku ar kan, 'menyesal' ni ialah ayat yang kalo bole paling lasttttttttttttttttt aku nak guna...kenapa?? mengapa?? sebab bile dipikirkan dengan akal sihat lagi waras ni, kite ada otak dan kita ada masa untuk FIKIR..jadi kenapa tak sebelum buat apa-apa benda sekalipun, cuba amalkan fikir panjangggggggggggggggggggggg-panjanggggggggggggggggggggg lepas tu baru 'decide'..kalo dah usaha, kalo dah dipikirkan masak2 hal sesuatu tu..so nape nak menyesal?? ape gunamya menyesal?? ape gunenye "kalau dulu aku mcm ni,mcm itu, mesti skang xde camni"..no no no no, "nehi macha,tanik kerega"(bahasa tamil)..stop and stare(lagu OneRepublic)..jangan sesekali guna ayat "menyesal" dan ditambah dengan ayat "kalau"..sebab korang yang jadikan bende tu camtu..kita semua ada takdir, betul! semua manusia ni hidup dengan perlu percaya pada takdir Allah s.w.t, tapi kita juga ada 'OTAK'..ada akal fikiran..

Apa baiknya menyesal kalau korang sendiri yang 'cari penyakit', kecuali kalau sesuatu pekerjaan itu, sudah dikerjakan dengan 'usaha', walau macamanapun teruk hasilnya, korang patut berbangga sebab korang dah cuba..'menyesal' tu hanya patut ada kalau korang buat endah tak endah, acuh tak acuh, main 'taram' jek..tapi tu ar, nape nak menyesal?? sendiri mau ingat ar beb..

Nasihat aku sebagai manusia manusia biasa, apa salahnya lepas ni kalo sebelum buat apa2 tu, cube rilex jap, amik masa kejap untuk berfikir, biar la lambat beberapa minit, biar lambat beberapa jam(ni contoh jek) tapi kalau hasilnye memuaskan hati, hasilnye tak memudaratkan diri sendiri dan orang lain dan mungkin korang akan 'lupa' dan mungkin korang tak perlu 'guna' ayat 'MENYESAL'...daa
Aizat's life © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates